aby má přítomnost nezasahovala do dění ve třídě. Ve výsledku se zdálo, že se nejednalo o žádný zásah do běžného chodu školky a didakticky zacílené činnosti probíhaly přirozenou formou. Učitelky Podmínkou pro výzkum bylo, aby natáčené učitelky nebyly úplnými začátečnicemi a měly nějakou praxi. Nakonec se podařilo natočit učitelky s praxí od tří do třiceti let. Učitelek jsem se dotazovala na jejich věk, vzdělání, délku praxe a rodinné zázemí. V zájmu anonymity jsou všechna jména pozměněna. Bára let, vdaná, dítě, Střední Jahodnice pedagogická škola dálkově FF MU Pedagogika Bc., let praxe, zástupkyně ředitelky Lenka let, rozvedená, dítě, Střední pedagogická škola dálkově Školní management Bc., let praxe, ředitelka Libuše let, vdaná, děti, Střední pedagogická škola, let praxe, zástupkyně, zástupkyně ředitelky Linda let, vdaná, děti, Střední pedagogická škola, roky praxe let mimo obor Radka let, vdaná, děti, Střední Praha 15 pedagogická škola, let praxe, školní metodička Rita let, vdaná, bezdětná, gymnázium UP Učitelství pro MŠ Bc., roky praxe Renata let, rozvedená, dítě, gymnázium maturita z pedagogiky pro MŠ, let praxe Růžena let, vdaná, děti, vnoučata, Střední pedagogická škola, let souromých mateřských škol Dubčí praxe Analýza dat Po dokončení natáčení jsem všechny záznamy přepsala a následně i kódovala. Podstatným kritériem pro mou práci bylo soustředit se na užívání různých typů otázek učitelkou, na odpovědi a reakce dětí a případně na následné reakce učitelek. Již Dubči mateřské soukromé škole
během kódování, jsem si zapisovala poznámky a následně sledovala, zda se dané jevy objevují a opakují i u ostatních učitelek a tak jsem soukromé mateřské školy Dubeč snáze pochopila využívání různých technik během výukového dialogu. Po dalším kroku, kategorizaci, jsem dospěla k následujícím mateřskou školou Dubči výsledkům. INTERPRETACE DAT Přechod k výuce Didakticky zacílená činnost v mateřské škole má v podstatě stejnou organizaci ve všech Praha 22 natáčených mateřských školách. Než se učitelka dostane k didakticky zacílené činnosti a k výukovému dialogu, nejdříve si svolává cvičení pro děti Prahou 10 Dubčí