vypracoval Výzkumný ústav pedagogický jsou tyto kompetence charakterizovány takto dítě ukončující předškolní vzdělávání samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování, vnímá nespravedlnost, Jarov ubližování, agresivitu a lhostejnost ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společenských činnostech se domlouvá a spolupracuje, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku, je schopné respektovat druhé, mateřské soukromé škole Hrdlořezech vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí spolupodílí se na společenských rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a Zborov přizpůsobí se jim při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou, dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování Skupina těchto jednotlivých očekávání ukazuje pedagogům, soukromé mateřské školky Hrdlořezům
jakým směrem mají ubírat svoje výchovné působení. Je to jistý ideál toho, k čemu by měly předškolní děti v rámci mateřské školy dospět. Dle mého názoru jsou sociální a personální kompetence nejdůležitějšími kompetencemi v tomto vývojovém období. Jelikož právě Kolbenova mateřská škola bývá prvním místem v životě předškolních dětí, kde se setkávají se společností. Sociální a emocionální stránka Českomoravská osobnosti dítěte se rozvíjí v rámci kolektivu a děti se mají naučit respektovat individualitu jiných. Rodina poskytuje nepochybnou a soukromé mateřské školy Hrdlořezy nenahraditelnou podporu v tomto jejich rozvoji, ale právě mateřská škola bývá tím místem, kde se děti učí prosociálnímu chování, které je tak nezbytné pro další vývojové etapy. Zde se totiž budují základy pro další život ve společnosti. Právě vstup do mateřské školy je důležitým životním mezníkem v této oblasti. Je to začátek velkého sociálního rozvoje. Právě adaptační období po vstupu do mateřské školy, které je hlavním tématem této práce, je z tohoto hlediska velice náročným a také klíčovým obdobím v životě dítěte anglická školka Prahou 10 Hrdlořezy