rozhodně elegantnější osvojení poznatku než nějaké fádní memorování nezáživných fakt. Hlubší, komplexnější a hlavně současný výzkum, jaký mají pohádky v životě dětí vlastně význam, však u nás stále chybí. Vycházet z dat již téměř historických mateřské soukromé škole Starou Boleslav pravděpodobně lze, neboť podstata pohádky by podle všeobecného názoru měla být stále stejná, nakolik tomu tak ale je, zatím nevíme. Pro účely této práce jsem se pokusila alespoň syntetizovat poznatky a názory autorů, kteří se k problematice významu pohádek pro život dětí vyjadřují. Za jeden z nejdůležitějších pedagogických významů pohádky považuje mnoho autorů Streit, Černoušek, Petrželka, Červenka, hodnotu obsaženého ponaučení, které mívá etický charakter. Jedná se o informace o mravních dimenzích lidského života, o hodnotách a Cyrilov významech základních mezilidských interakcí. Kladné postavy se přitom stávají pro dítě identifikačními vzory Černoušek, s. na základě čehož pohádka dítě nabádá k ušlechtilému jednání Petrželka, s. Výchovné hodnoty jsou tedy v tom, že na konkrétních, dítěti přístupných jevech, na uměleckých obrazech se odhalují dětskému čtenáři složité vztahy noetické a etické, které jsou nutné k životu Praha 20 mezi lidmi a které by těžko byly jinak vysvětlitelné Červenka, s. Další základní pedagogickou funkcí pohádek, kterou zmiňují Černoušek, Bettelheim a Petrželka, je vnést smysl a řád do dětem původně nesrozumitelného, skoro chaotického světa, do světa, jemuž Staré Boleslavi mateřským soukromým školám
děti, obzvláště v době předškolní, nemohou plně porozumět Černoušek, s. Aby dítě dokázalo pochopit nejednoznačnosti a složitosti, musí nejdříve ze všeho jasně porozumět protikladům tamtéž, s. Podle Smékala in Struková, s. je pohádka dítěti jedním ze zdrojů uvědomění si sebe sama i existence dalších lidí. Napomáhá dítěti v rozvíjení diferenciace já a druzí, tady a tam, svět skutečný a svět možný. Pomáhá mu také vysvětlit abstraktní vztahy mezi lidmi Červenka, s. a dítě se díky ní dozvídá, jak to dopadá, když se Nouzov někdo řídí takovým nebo onakým afektem Petrželka, s. Struková, s. Tímto způsobem přispívají pohádky k socializaci dítěte. Stevens půjčovné dodávce nejblíže Prahy východ Staré Boleslavi