vlastností je nepopsatelnost, i když ne nepostřehnutelnost. Má mnoho součástí, rozbor však ještě nemusí odhalit tajemství celku. Pohádkou jako objektem zkoumání se zabývají četné vědecké disciplíny, například literární věda, pedagogika, psychologie, sociologie, folkloristika či etnologie. Literární věda k pohádce přistupuje jako k literárnímu žánru, pedagogika jako k prostředku výchovy a psychologie ji vnímá jako předpoklad pro duševní a duchovní rozvoj Makovská, s. Z tohoto hlediska je pohádka příběhem o člověku, o jeho Cyrilov životní cestě a možnostech Dziamová, s. Pro účely mé práce mne dále bude zajímat zejména pedagogický přístup, který propojuje pohádky s klíčovými kompetencemi prostřednictvím významů funkcí, které pohádka pro dítě plní. Je to význam výchovný zejména jeho mravní aspekt, poznávací, vzdělávací a terapeutický Černoušek, Pro úplnost dokládám slovníkovou definici, podle níž je pohádka zábavný, zpravidla prozaický žánr folklorního původu s fantastickým příběhem Mocná, et al., s. Pohádky se zpravidla odehrávají v neznámém čase Praha 20 na neznámém místě, vítězí v nich dobro nad zlem, objevují se zde kouzelné předměty a nadpřirozené bytosti, postavy jsou rozlišeny na soukromé mateřské školy Brandýs nad Labem dobré a zlé a jsou jakoby plošné, tzn. bez psychologie tamtéž, s. Pohádka není původně literatura, pohádka je povídání. Skutečná soukromou školu mateřskou Brandýsu pohádka, pohádka ve své pravé funkci je povídání v kruhu posluchačů. Rodí se z potřeby vypravovat a rozkoše naslouchat Čapek in Pohádky
pro děti, online. Pro účely této práce považuji za důležité odlišit ještě tradiční pohádku od pohádky autorské. Podle původu rozlišujeme pohádky tradiční čili anonymní a pohádky autorské čili umělé Mocná, et al., s. Tradiční pohádky jsou starobylejší a dochovaly se díky ústnímu předávání a aktivitě různých sběratelů, mezi které patřil například K. J. Erben nebo bratři Grimmovi Mocná, et al., s. Schleinová, s. Autorské pohádky jsou oproti tomu texty konkrétních autorů a nesou jejich tvůrčí rukopis vlastní Brandýsem soukromé mateřské školky kompozici, poetiku a většinou i námět Makovská, s. Stejně jako se tradiční pohádka opírá o princip neskutečna Mocná, et al., s. je mateřskou školou Brandýs pohádka autorská zřetelně spjata s klimatem své doby Chaloupka in Schleinová, s. Mezi autory pohádek patřili např. Ch. Perrault, H. Ch. Andersen nebo K. Čapek. Význam pohádek v životě dětí okouzlení z pohádek. Komu se ho dostalo na rtech matky nebo otce, z úst a obličeje