ve druhé fázi. Ještě před samotným kreslením pohádky se po jejím přečtení v první školce objevoval pravidelně dialog učitelky s dětmi o pohádce. Ve druhé školce se objevoval také, ale spíše jen občas. Otázky, které učitelka v první školce dětem kladla, byly přitom určeny větším dětem předškoláčkům, těm starším. Cílem bylo pozvolna je připravit na řízené podmínky na základní škole, kam brzy Praha 16 nastoupí. Menší děti se mohly zúčastnit, ale nemusely. Většina jich ale zůstávala v kroužku se staršími. Starší děti byly k aktivní účasti na otázkách trochu tlačeny. Někdy paní učitelka otázky formulovala jako pro šikovné děti, čímž se jí dařilo skoro všechny děti motivovat k jejich zodpovídání. Děti samotné pak otázky braly v podstatě jako hádanky, což pro ně mělo příjemný nádech hry. Samotné kreslení pohádky měly v první školce opět za úkol starší děti, menší děti kreslit mohly, ale nemusely. V mých pozorováních soukromé mateřské školky Černošicemi vždy kreslily až na výjimky skoro všechny děti. Děti, které nekreslily, si mohly tiše hrát, podmínkou bylo, aby kreslící děti nerušily. Ve druhé školce byla tato řízená činnost určena bez rozdílu všem dětem, odstupňování podle věku a vývoje se však projevilo mateřským soukromým školám Černošice rozdílnými požadavky učitelek na výkon konkrétních dětí. Kreslení na rozdíl od jiných činností s pohádkami tedy umožňovalo diferencovat jednotlivé dílčí činnosti v závislosti na věku a vývoji dítěte. Děti v obou školkách pokaždé začaly kreslit takřka hned, Lahovičky
bez většího rozmýšlení. Při kreslení byly zpravidla klidné a soustředěné, zdálo se, že je tato činnost baví. Během kreslení byly Ohrada rozvíjeny kompetence činnostní rozvoj jemné motoriky, kompetence personální samostatnost, fantazie, sebevyjádření, estetické vnímání, Černošic soukromá mateřská škola tvořivost a kompetence k řešení problémů vypořádání se s kompozicí obrázku, tvořivost. Ve druhé školce byly po kreslení pohádky přečtené před spaním rozvíjeny také sociální kompetence Paní učitelka řekla dvěma chlapcům, kteří už byli vzhůru, aby třetímu, který neslyšel jednu ze dvou čtených pohádek, vysvětlili, o čem tato pohádka byla. Jeden z nich se toho ujal a řekl mu Maluješ buď soukromé mateřské školy Černošice skřítka nebo bagra. Ten bagr zachránil všecky bábovičky. Pak začaly i některé další děti, které už byly vzhůru, vysvětlovat vstávajícím dětem, co mají dělat To dáš té paní učitelce a řekneš, kolik ti je roků a dáš jí to. V jiném případě jsem zde pozorovala rozvoj sociální kompetence skrze empatii projevovanou k integrovanému chlapci s postižením On ještě neumí malovat, abys věděl zastával se ho jeden chlapec, a není to jeho vina, že to má načmrkaný. Má to strašně hezký. Podpora rozvoje personálních a sociálních Praha 12 kompetencí se také objevovala na začátku nebo v průběhu kreslení, kdy se některé z dětí občas ozvalo, že něco nesvede Paní učitelko, ale já neumím nakreslit toho šneka. V takových případech paní učitelka ve druhé školce vedla dítě k samostatnosti buď povzbuzením nebo