odpovídají. Jak často odpovídají na otázky správně, jak často špatně anebo jak často neví, neodpoví vůbec. Pak jsem také porovnala cestu za správnou odpovědí žáků na druhém stupni základní školy od Makovské s tím, jak se o správnou odpověď pokoušejí děti v soukromé mateřské školy Křeslice mateřské škole. Šeďová a kol. uvádějí, že žákovských odpovědí je na druhém stupni základní školy více jak iniciací učitelů. Z Praha 22 jejich výzkumu vyplynulo repliky na jednu otázku. V mateřské škole jsem zaznamenala učitelských otázek a žákovských odpovědí, z toho vyplývá, že na jednu otázku nevychází ani jedna odpověď. Na jednu iniciaci je repliky. V mateřské škole je tento jev způsoben tím, že učitelka pokládá několik otázek po sobě. Jedná se vlastně o tutéž otázku několikrát zopakovanou, případně jinak formulovanou. K jejímu opakování dochází pokaždé, pokud děti ihned nereagují nebo odpovídají špatně a učitelka tak nabývá dojmu, že je potřeba Kateřinky otázku nově formulovat, respektive zopakovat. Bára U Jak se to říká takovým jablíčkám Jak se jim říká D Jablíčka U Když už nejsou Křeslice soukromých mateřských školách taková malá, scvrklá. Jsou taková větší ukazuje rukama, jak velká asi, krásná. Jak se tomu říká dívá se po dětech Jaká jsou to jablíčka Jak se jim říká Jak se říká takovýmhle krásným jablíčkům Učitelka detekovala nesprávnou odpověď, která se ani neblížila k tomu, co chtěla slyšet. Dítě po ní jen zopakovalo jedno slovo, a proto se rozhodla, navést děti k odpovědi zopakováním otázky a její
obměnou. Po tomto zopakování a novém formulování děti zkoušejí znovu odpovídat. Nejdříve opakují po učitelce, ta se je znovu snaží navést na správnou odpověď a již se blíží požadované odpovědi, ke které je učitelka ještě musela chvíli směrovat. Co se týče křeslickou pražskou opravy autoskla