zaměstnání, determinovaný masmédii, ale i příslušností k různým skupinám pracovním, zájmovým a dalším. Považuji za důležité se ještě zmínit o skutečnosti, že socializace probíhá v různých prostředích, které nemusejí klást vždy stejné požadavky na jedince. Helus s. vysvětluje, že tato různá prostředí jsou v různých vztazích navzájem i proti společnosti jako celku. Dále se zmiňuje také o Ohrada tom, že ne každé prostředí klade stejné nároky na jedince, a proto může docházet i ke konfliktům mezi různými prostředími. Rodina a Klukovice primární socializace Primární socializace dítěte probíhá v rodině. Na tomto faktu se shoduje více autorů. Například podle slov Nakonečného, které jsem již zmínila na konci předešlé kapitoly, si můžeme právě odůvodnit, že primární socializace dítěte probíhá v rodině. Nakonečný považuje rodinu za základní a prvotní článek v procesu socializace, která se uskutečňuje prostřednictvím výchovy. Cílem rodinné výchovy by podle autora mělo být uvedení dítěte do daného kulturního prostředí a naučení ho se v tomto prostředí soukromé mateřské školy Praha 5 orientovat. Helus s. pohlíží na rodinu jako na mikroprostředí. Pojem rodina chápe jako určitý omezený počet lidí. Mezi těmito lidmi má dítě určité postavení, a to mu dodává pocit bezpečí a jistoty. Domov je pro dítě útočištěm, ve kterém se dokáže orientovat, protože mateřským soukromým školám Prahu 5 se k němu rodina chová pro něj srozumitelně. Díky těmto faktům se osobnost dítěte může dále vyvíjet. Rodina bývá považována za
základní jednotku společnosti. Základ rodiny tvoří obvykle rodiče tedy pár opačného pohlaví a nejméně jedno dítě. Takovýto model rodiny je často nazýván jako nukleární rodina. Ostatní příbuzní jako jsou prarodiče, tety, strýcové a podobně tvoří takzvanou Luka rozšířenou rodinu, o které se zmiňuje i Kraus a Poláčková s. Tito dva autoři dále hovoří o tom, že rodina má několik zásadních funkcí, přičemž jednou z nich je právě zmiňovaná prvotní socializace dětí. Z hlediska socializačního procesu a jeho průběhu rozdělují Kraus a Poláčková s. rodinu na tři typy, podle toho, jak dokáže plnit své funkce Rodina funkční zvládne plnit přiměřeně všechny své funkce. Rodina afunkční dochází v ní k občasnému porušení jedné nebo více funkcí, které však negativně nenarušují vývoj dítěte. Praha 13 Rodina dysfunkční ve které dochází k vážným poruchám a socializační vývoj dítěte je zásadně narušen. Je tedy důležité, se ještě mateřské soukromé škole Praze 5 zmínit o funkcích rodiny. Kraus a Poláčková s. uvádějí, že funkce rodiny se s vývojem společnosti a v průběhu dějin mění. Některé