Vzdělávací princip lze shrnout do hesla Pomoz mi, abych to udělal sám. Průcha, Montessori systém byl rozvinut především v oblasti předškolního vzdělávání, později byl realizovaný na vyšších stupních. Průcha, Mateřská škola, která chce být zařazena do tohoto mateřským soukromým školám Březí programu, musí dostat oprávnění od Společnosti Montessori, která je propojena s Mezinárodním Montessori sdružením. Musí předložit program a připravit prostředí s originálními pomůckami. Koťátková, Daltonský plán Daltonský plán je vzdělávací metoda, která byla představena Helenou Parkhustovou Smahelová, Autorka tohoto systému chtěla poukázat na důslednost v individuálním přístupu k dítěti. Bečvářova, Hlavní principy daltonského plánu Svoboda možnost výběru Odpovědnost dítěodpovídá za svou práci Samočinnost individualita, kdy dítě pracuje samo, kdy ve skupině Spolupráce ve skupině, s učitelem Smahelová, V praxi mají děti možnost volby, mohou začít s úkolem, Březí kterým chtějí. Pro mateřskou školu je tento přístup nejčastěji využit pomocí tabule úkolů. Pomocí ranního kruhu se děti seznámí s danými úkoly na celý týden. Pokud nějaký splní, zaznamená se na tabuli. Bečvářova, Daltonský plán byl kritizován kvůli některým Pacov potížím při realizaci. Jak uvádí Svobodová a Jůva obtíže přinášelo zejména nedostatečné opakování nových činností a učiva, dále souromých mateřských škol Březí nesystematické získávání poznatků a přílišné spoléhání na aktivitu dětí. V České republice má tento systém největší uplatnění
v nských mateřských školách. Bečvářova, Moderní alternativní mateřské školy Tímto termínem označujeme všechny alternativní mateřské školy, které jsou odvozeny od koncepcí reformní pedagogiky a nejsou zřizovány církevními nebo náboženskými společnostmi. Největší iniciativu zde provádí rodiče a učitelé, kteří nejsou spokojení s klasickými mateřskými školami a chtějí vytvářet školy březická pražská cvičení s dětmi