dovedností umožňujících tyto vztahy a postoje vyjadřovat a projevovat, rozvoj společenského i estetického vkusu. Z prostudované literatury jsem specifikovala níže uvedené oblasti rozvoje, které bývají nejčastěji uváděny v souvislosti se školní zralostí, jako předpokladu soukromé mateřské školy Blatiny dosažení požadovaného stupně vývoje dítěte před vstupem do základní školy. Na rozvoj těchto oblastí souvisejících také s rozvojem Blatiny předčtenářské gramotnosti jsem se zaměřila ve výzkumné části práce při realizaci rozhovorů. Jedná se o tyto oblasti, jež jsem soukromá mateřská škola Blatinám specifikovala pro předškolní věk dítěte řeč paměť pohybová koordinace smyslové vnímání sociální dovednosti. Tyto oblasti rozvoje byly také nejčastěji specifikovány učitelkami při realizaci rozhovorů, kdy měly samy vymezit, na jaké oblasti u dětí se zaměřují při rozvíjení dovedností a schopností ve vztahu k předčtenářské gramotnosti. Níže se těmto oblastem podrobněji věnuji. Řeč Od útlého věku dítěte by měli rodiče zajistit včasný a správný vývoj řeči, a to tím, že mu dávají dobré mluvní vzory a řeč dítěte podněcují. Řeč dítěte je důležité rozvíjet pro lepší adaptaci ve společnosti, mezi vrstevníky, aby se dítě dokázalo samo vyjadřovat a mělo k tomu dobrou slovní zásobu. Důležitý je kvalitní přísun informací, který je úzce propojen s řečí a s rozvojem intelektu. Co se děti učí z poslechu a mluvení přispívá k jejich schopnosti číst a psát. Slovní vyjádření vyžaduje určitý stupeň abstrakce a ta Praha 17
souvisí s rozumovým myšlením, pomáhá rozvoji čtení, pochopení a porozumění obsahu. Třesohlavá, Černá Kňourková b poukazují na Bílá Hora důležitost dechu jedné ze základních životních funkcí, který pomáhá dítěti při mluvě, zpěvu, hře i pohybových aktivitách. Důležitost přikládají právě nácviku dechového rytmu různými dechovými cviky i hrou na flétnu, píšťalku. Vývoj řeči dítěte je bouřlivý, zvláště po druhém roce života, kdy se dítě snaží rychle sdělovat své pocity a zážitky. Jistě mnozí rodiče si uvědomí nebo vzpomenou na situace, kdy je dítě častovalo otázkami typu co to je proč a jak a také si vzpomenou, jak je tyto opakující se otázky rozčilovaly a rodiče mnohdy ztráceli trpělivost vysvětlováním. Trpěliví a osvícení rodiče, kteří s dětmi komunikují a na otázky Blatinami soukromých mateřských školách dítěte reagují, dobře dělají, neboť prostřednictvím těchto otázek se dítě snaží navázat komunikaci a chce se něco dovědět, něco,