encyklopedie využívají učitelky pro vlastní přípravu materiálů k tématům, kde je třeba vysvětlit dětem danou realitu. Encyklopedie jsou Cyrilov skvělým prostředkem pro získání informací ze současnosti a přitom psané jednoduchým jazykem, kterému děti rozumí. Téměř půl na půl soukromé mateřské školy Klánovice mají učitelky názor na to, jestli se v praxi změnilo využívání literatury pro děti se zavedením Rámcového vzdělávacího programu. O něco nižšší počet přiznává, že se zavedením začaly využívat jiné knihy. V dnešní době, kdy učitelky tvoří vlastní školní soukromé mateřské školy Klánovice programy, dávají opravdu velký důraz na to, aby v něm zdůraznily roli literatury pro děti. V podstatě vládne názor, že bez literatury pro děti v mateřské škole učit nelze, ať už se řídí dle nebo se dříve řídily jinými programy. Většina dotázaných učitelek také souhlasí s tím, že literární gramotnost u dětí upadá, zároveň souhlasí s tím, že je i úkolem rodiny, aby budovala vztah dítěte a literatury. Seznámit se s knihou až v mateřské škole není tedy podle učitelek vhodné. Tato část výzkumu je ve shodě s teoretickou částí, ze které vychází. Literatura pro děti podle dotázaných učitelek nejvíce rozvíjí jazyk a řeč, poté emoce a city, následně poznávací procesy, psychiku dítěte a rozlišování reality a fantazie. Z toho lze vyvodit, že právě úpadek literární gramotnosti vidí Praha 21 učitelky v tom, jak dětí umí dobře mluvit a vyjádřit se. Děti, kterým se doma rodina věnuje, čte jim a učí se jednoduchá říkadla mohou
tak rozhodně mít vyšší úroveň vyjadřování než děti, které nepřijdou do styku s žádnou literaturou pro děti. Zajímavé jsou některé rozdíly u názorů, a to především u učitelek s delší praxí a středoškolským vzděláním a učitelkami s krátkou praxí a Praha 20 vysokoškolským vzděláním ať už Bc. nebo Mgr Učitelky, které nedávno absolvovaly vysokou školu, mnohem častěji volí nejnovější tituly mateřské soukromé škole Klánovicům literatury pro děti. Je to pravděpodobně způsobeno tím, že se při svém studiu setkávaly s novinkami na poli literatury pro děti a samy si Chvaly při své praxi mohly vyzkoušet, že i nejnovější literatura plní didaktické účely. Učitelky s delší praxí používají stále tu stejnou