skutečnost, že není jednoduché pojem definovat. V českém jazyce pro něj, i přes snahy odborníků, žádný ekvivalent neexistuje. Definice Zborov Walterové je přehledná a současně zahrnuje všechny definice Pedagogického slovníku. Kurikulum podle ní zahrnuje komplex problémů Malešice mateřskou školou vztahujících se k řešení otázek Proč vzdělávat Koho vzdělávat Co vyučovat Kdy vzdělávat Jak vzdělávat Za jakých podmínek vzdělávat soukromé mateřské školy Malešice S jakými výsledky vzdělávat Graf, který Walterová přikládá, ukazuje, že každá otázka v sobě zahrnuje několik dílčích komponent k zamyšlení. Pravdou ale je, že každá učitelka, která plánuje vzdělávání, vždy pracuje ve shodě s touto definicí kurikula. Obrázek č. Skalka Alena Váchová Svobodová a kol., rozděluje kurikulum na kurikulum v širším pojetí a kurikulum jako vzdělávací plán. Kurikulum v širším pojetí zahrnuje definici pedagogického slovníku Průcha, Walterová, Mareš, jako veškerou zkušenost, kterou žáci získávají ve škole a v činnostech ke škole se vztahujících, její plánování a hodnocení. Kurikulum tedy nepředstavuje jenom vzdělávací program, ale současně vše, co se ve škole a v souvislosti s ním děje. Součástí kurikula v tomto pojetí je kurikulum formální, neformální, skryté, rodinné. Formální kurikulum představuje oficiální dokument školy a to školní vzdělávací program. Neformální kurikulum je tvořeno doplňkovými a neplánovanými aktivitami školy, skryté představuje především klima školy se složitými sítěmi vnitřních vztahů i vztahů s okolím a
rodinné připouští důležitý vliv rodinného prostředí, ve kterém dítě žije, jako faktoru ovlivňujícího vzdělávání i jeho výsledky. Z definice vyplývá, že proces vzdělávání je možné jen z části naplánovat a působí na něj celá řada faktorů. Kurikulum jako vzdělávací plán v užším pojetí, je chápáno jako samotný plán, projekt. Systém kurikulárních dokumentů u nás zahrnuje kurikulum státní a školní. Je to tzv. dvojstupňové kurikulum. Zachovává dostatek autonomie školám a současně zajišťuje státní garanci nad kvalitou vzdělávání. Je v souladu s Národním programem rozvoje vzdělávání v ČR a současně s platným Zákonem o předškolním, KURIKULUM kadeřnice nejblíže Prahy 9 Malešic